Michael

29-9-11
Vandaag is het Michaël, het feest van de moed, de tijd van de draken.
De aartsengel streed tegen de draak en ridder Joris deed hetzelfde:

“De stad werd door een draak getiranniseerd. Dagelijks verslond hij twee schapen, die hem geofferd werden, zodat hij zich rustig zou houden. Toen de laatste schapen op deze manier verdwenen waren, eiste de draak mensenoffers. Hierbij viel het lot ook op de dochter van de koning. In bruidskleren trad zij haar dood tegemoet. Maar Joris viel de draak met een lans aan en verwondde het gedrocht. Hij beloofde de koning en het volk dat hij het ondier zou doden als iedereen zich door hem zou laten dopen. Toen koning en volk akkoord gingen doodde hij de draak en op die dag lieten 15.000 mensen zich dopen."

Het is al weken volop drakentijd: de zomer en het uitbundige zijn voorbij en het is weer tijd om naar binnen te keren en de confrontatie met je draak (of met jezelf?) aan te gaan:
Wat wil ik? Wat kan ik? Wat heb ik nodig? Wat is goed? Wat is kwaad? Bezit ik de moed om op te komen voor dat wat werkelijk van belang is? Heb ik de moed om om hulp te vragen bij een vraagstuk? Heb ik de moed om ook naar het antwoord te luisteren?

Die draken dienden zich hier de afgelopen weken volop aan. Ik versla draken niet: ik blijf toch altijd het beeld houden dat voor iedere kop die je afslaat, er 7 terugkomen. Weerstand is niet mijn manier (hoewel dat zoveel eenvoudiger lijkt).
Ik zie meer in draken temmen: je angsten tegemoet zien, je problemen het hoofd bieden, knopen doorhakken en waarheden omarmen.
Met de ene draak heb je meer succes dan met de ander: sommige draken kun je nog niet het hoofd bieden, die mogen er dan gewoon zijn en komen in een andere tijd wel weer aan bod. Andere draken zijn met zorg tegemoet getreden en we hebben er weer heel wat getemd!

Oplossingen zijn er niet altijd gekomen, maar nieuwe inzichten brachten ons rust. Afgelopen week kreeg ik een eye-opener via de mail: "Voorkom dat je afkeurend en belerend bent naar anderen, maar kom op voor dat wat je belangrijk vind."
Boosheid, onvrede en gevoel van onrecht verdwenen als sneeuw voor de zon: dat is wat ik wil doen! En dat geeft me de kracht, rust en moed om te doen wat voor ons goed is en wat bij ons past.
Hoeveel knuffeliger dan dat kan een draak worden?

1 opmerking:

  1. dat is stof om over na te denken. ga ik dan ook doen. In de zon met een kopje koffie. Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen